Blog

Het hebben van een goede back-up is altijd belangrijk, ook al werkt u niet in de cloud.
Blog

Een goede back-up is cruciaal

30-11-2020

Het hebben van een goede back-up is altijd belangrijk, ook al werkt u niet in de cloud.

Zeker in het geval van thuiswerken lopen de zakelijke gegevens een groter risico om in de handen van een cybercrimineel te vallen. Het vergrote risico dat organisaties lopen met thuiswerkers, heeft te maken met de beveiliging van de verbinding thuis. Privénetwerken zijn doorgaans veel slechter beveiligd dat de netwerken op de zaak. De kans op problemen is dan ook vaak groter. Een oplossing is dan een Terminal Server verbinding met een beveiligde VPN-verbinding met de zaak.

Minimaal dataverlies met juiste back-ups

De belangrijkste reden voor het maken van back-ups van uw gegevens is het herstellen van de situatie. Maar ook het verkorten van de tijd tussen het ontstaan van het probleem en weer kunnen werken is natuurlijk een hele belangrijke reden. Hoe uitgebreider de back-up hoe beter. De beste back-up bevat naast de documenten en de e-mailboxen ook het besturingssysteem van de werkplek. Een nieuwe werkplek inrichten kan namelijk veel werk met zich meebrengen. Dit levert extra kosten op, maar zeker ook een langere hersteltijd. Een langere hersteltijd zorgt voor improductiviteit.

Opties bij Office 365

De back-up en restore opties bij Office 365 zijn beperkt. Ook de garanties op succes bij problemen zijn beperkt. Het is daarom van groot belang om een extra back-updienst aan te schaffen. Hiermee koopt u zekerheid en garanties. Bijvoorbeeld bij een cryptolocker kan het zijn dat ook de back-up van Office 365 “besmet” raakt. Een aanvullende back-up zorgt er voor dat u verder in de tijd terug kunt.

Verschillende scenario's

Er zijn verschillende scenario’s te bedenken, waarbij het terugvallen op een 2de of 3de back-up van levensbelang kan zijn. Denk bijvoorbeeld aan een grote brand waardoor zowel de originele data als de back-up zijn verbrand. Dan is een back-up die buiten het pand bewaard wordt goud waard om de situatie weer zo snel mogelijk te herstellen.

Als hostingprovider doen wij nog veel meer dan alleen maar zorgen voor een goede back-up. Allereerst zorgen wij natuurlijk voor de beschikbaarheid. Dat betekent dat er veel zaken rondom de werkplek dubbel of zelfs drievoudig zijn uitgevoerd. Dit is van belang omdat onze klanten vragen om garanties over beschikbaarheid. Als we dan naar de back-up specifiek kijken zorgen wij ervoor dat wij in veel gevallen bij problemen de laatste back-up zelfs niet nodig hebben. Wij maken regelmatig snapshots van de werkplek. Zo’n snapshot kunt u het beste omschrijven als een momentopname. Die maken wij een aantal gedurende de dag. Bij een probleem kunnen wij dan snel en makkelijk terug naar het laatste snapshot. Dit levert een aanzienlijk voordeel op voor de klant. Het herstel gaat dan razendsnel en levert het minste tijdverlies op. Een win-win situatie dus voor de klant én de systeembeheerder.

Alle voorzorgsmaatregelen ten spijt is het buiten de back-up natuurlijk eveneens van essentieel belang dat de gebruikers hun gezonde verstand gebruiken. De meeste problemen ontstaan dan ook door “menselijk falen”. Bewustwording een dubbelcheck zijn belangrijke factoren die de mens inbrengt. De kwaadwillende wordt steeds slimmer en beter.

Terug naar het overzicht

Adres

Keizersveld 25
5803 AM Venray

Postbus 450
5800 AL Venray

Contact

Openingstijden:

Ma-Do: 8:00 - 17:30
Vrij: 8:00 - 16:30

+31 (0)478 585 457

contact@jds.nl