Actueel | Blog

WhatsApp fraude is een vorm van fraude die via WhatsApp plaatsvindt, waarbij cybercriminelen zich voordoen als bekenden en vervolgens om geld vragen.
Blog

2FA voor WhatsApp

03-09-2020

WhatsApp is momenteel een erg geliefd platform in de wereld van cybercrime. Hoe voorkomt u dat u het volgende slachtoffer wordt?

Cybercriminelen nemen via dit platform uw telefoonnummer over en benaderen uw contactenlijst met de vraag om geld over te maken via de bijgevoegde link. Dit wordt ook wel WhatsApp-fraude of WhatsApp-kaping genoemd. Wat is het verschil tussen beide vormen? Wat kunt u doen om deze vorm van cybercrime tegen te gaan en wat kunt u doen als u toch slachtoffer geworden bent van deze vorm van cybercrime?

Wat is WhatsApp-fraude?

Dit is een vorm van fraude die via WhatsApp plaatsvindt, waarbij cybercriminelen zich voordoen als bekenden en vervolgens om geld vragen. Vaak voorkomend is dat ze met spoed een (hoge) rekening moeten betalen. Doordat ze doen alsof de nood hoog is, proberen ze u te overtuigen dat het snel betaald moet worden.

WhatsApp-kaping

Dit houdt in dat een cybercrimineel inbreekt in het WhatsApp-account van een slachtoffer om het geloofwaardiger te maken om geld te vragen. Voor een (ervaren) cybercrimineel is dit vaak een koud kunstje. ze kunnen dit doen op de volgende manieren:

  • De cybercrimineel bemachtigt het telefoonnummer van zijn slachtoffer.
  • Vervolgens installeert hij WhatsApp (opnieuw) op zijn telefoon of een ander device.
  • De crimineel neemt vervolgens contact op met het slachtoffer, bijvoorbeeld door zich voor te doen als een bekende van het slachtoffer.
  • De cybercrimineel vertelt vervolgens dat hij per ongeluk zijn verificatiecode naar het slachtoffer heeft laten sturen.
  • De cybercrimineel typt de verificatiecode in en heeft nu toegang tot het WhatsApp account van zijn slachtoffer en al diens contacten.

Hoe kunt u dit voorkomen:

  • Gebruik altijd uw gezond verstand, klik nooit zomaar op een toegezonden link, ook niet van een bekende.
  • Als het een “bekende” betreft, neem dan contact (telefonisch) op of ga naar de betreffende persoon toe. (een cybercrimineel zal nooit de telefoon opnemen.
  • Activeer 2FA voor uw WhatsApp als extra beveiliging voor uw gegevens op WhatsApp.

Hoe activeer ik 2FA voor WhatsApp?

  1. open uw WhatsApp

  2. ga naar instellingen

  3. Klik op account

  4. Klik op ‘verificatie in twee stappen’

  5. Druk op inschakelen.

Bij het inschakelen van deze functie kunt u ook uw e-mailadres invoeren. Dan kan WhatsApp u per e-mail een link toesturen om Verificatie in twee stappen uit te schakelen als u uw zescijferige PIN bent vergeten. Bovendien wordt uw account beschermd. Het e-mailadres wordt niet door WhatsApp geverifieerd, kijk dus goed dat u het juiste e-mailadres invult.

Belangrijk: Als u een e-mail ontvangt om Verificatie in twee stappen uit te schakelen, maar dit niet heeft aangevraagd, klik dan niet op de link. Het kan zijn dat iemand uw nummer probeert te verifiëren in WhatsApp. Om te zorgen dat u uw PIN niet vergeet, vraagt WhatsApp u regelmatig om uw PIN in te voeren. Het is niet mogelijk om dit uit te schakelen zonder de functie Verificatie in twee stappen uit te schakelen.

Wat te doen als uw WhatsApp tóch gehackt wordt?

  1. Waarschuw contacten

Waarschuw uw vrienden en familie, maar ook zeker andere contacten uit uw contactlijst. Mochten zij via uw WhatsApp account benaderd worden dan weten zij dat deze vraag waarschijnlijk niet van u afkomt. Kleine geruststelling: hackers kunnen via uw account alleen de nummers achterhalen van de contacten met wie u in een groepsgesprek zit. Het doel van hackers is dus vaak om deze mensen op te lichten.

  1. Neem uw account terug

Om uw account terug te krijgen van hackers is het van belang op opnieuw in te loggen met uw telefoonnummer op WhatsApp en een nieuwe verificatiecode aan te vragen. Zodra u de nieuwe code invoert, worden de personen die op dat moment actief zijn op uw account automatisch uitgelogd. LET OP: Het kan ook gebeuren dat de cybercriminelen achter uw WhatsApp-kaping al een aantal keren een nieuwe code hebben aangevraagd waardoor u een aantal uren (in de meeste gevallen 6 uur) moet wachten voordat u weer een nieuwe verificatiecode kunt aanvragen.

  1. Stel tweestapsverificatie in

Wanneer het lukt om weer op uw account in te loggen, schakel dan gelijk de tweestapsverificatie in. Wanneer het niet lukt om in uw account te komen omdat u wordt gevraagd een PIN in te voeren, dan is de kans groot dat de cybercriminelen dit al ingevoerd hebben. In dit geval heeft u iets minder geluk, in dit geval moet u namelijk 7 dagen wachten voordat u zonder de 2FA (tweestapsverificatie) kunt inloggen om uw account terug te krijgen.

  1. Log uit op Web WhatsApp

Heeft u uw account weer terug? Vergeet dan niet uit te loggen op Web WhatsApp. De cybercriminelen kunnen deze variant namelijk ook hebben ingeschakeld wanneer ze toegang hadden tot uw account.

Terug naar het overzicht

Adres

Keizersveld 25
5803 AM Venray

Postbus 450
5800 AL Venray

Contact

Openingstijden:

Ma-Do: 8:00 - 17:30
Vrij: 8:00 - 16:30

+31 (0)478 585 457

contact@jds.nl